Sape follow dia comeyl , hehehe =)

Saturday, December 1, 2012

Syurga Atau Neraka?

....

Bertanya Saidina Umar kepada Rasulullah saw :
"Ya Rasulullah, apakah kita dapat mengetahui seseorang itu sama ada dia Ahli Syurga atau Ahli Neraka?,"

Rasulullah saw menjawap "Ya! sesiapa juga yang di permudahkan oleh Allah swt untuk melakukan kebaikkan itulah Ahli Syurga dan sesiapa juga yang dipermudahkan Allah swt untuk melakukan kejahatan itulah Ahli Neraka"

(Hadith Riwayat Al Bukhari)

semoga kita sama sama sentiasa di dalam kebaikkan.


Bila kadang kadang kita mula untuk berubah melakukan kebaikkan, nak nak ianya perkara yang wajib. walaupun hati kita belum menyukainya, kita wajib paksa diri perlahan lahan untuk melakukannya. Belajar Menyempurnakan setiap perintahNYA. that's not consider sebagai hikporit tapi ianya satu JIHAD melawan nafsu !

kita selalu salah faham. bile orang nak berubah, tibe tibe.  ayat yang muncul untuk dia. 'eh..hikpokrit la weh kalau berubah secara terpakse, mane boleh macam tu. nanti dah sampai seru dah betul betul sedia.. barulah berubah. jadi lah diri sendiri'

whut do you mean by jadi diri sendiri sayangku? bile dah sampai seru?
seru dah lame sampai. teguran , hukum everyone know that!
zaman dah maju , teknologi terkini katanye. TV , Internet, radio , Magazine , buku, manusia sekeliling, semua itu boleh jadi 'petunjuk' dari Dia untuk kita.  sama ada hati kita ni, lembut atau tidak. nak berubah.

memang , Islam tiada paksaan. but as normal human, kita boleh fikir mana yang baik, yang mana buruk.  kita tahu dunia ni sementara, akhirat tu selama lamanya. syurga itu Kampung kita, kita taknak balik ke tempat asal kah? sampai bila kita nak lalai dengan dunia yang sementara ni? kita adalah musafir yang sedang mengumpul bekalan untuk menuju ke destinasi. bukan selama lama nya kita kat sini.  ada hari pembalasan, hari penimbang amal kebaikkan atau kejahatan. :'(



Nafsu yang sentiasa mengajak pada kemungkaran. Nafsu yang sentiasa melalaikan. Merosakkan.  Berdoalah dengan bersungguh sungguh. Mohon agar hati kita ikhlas melakukkanNya demi Dia semata mata.
semoga di berikan Hidayah, Petunjuk. Semoga istiqomah juga dalam melakukannya, dalam mencari Cinta Nya. dalam mencari Jalan Pulang menuju keredhaanNya. :)

InsyaAllah , Dia akan memakbulkan. Dialah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

Andai kita sedar, dan dapat rasakan betapa indahnya nikmat iman, betapa indahnya apabila kita sentiasa memikirkan kebesaranNya Apabila hati ini sentiasa mengingatiNya. Meletakkan Dia sebagai yang Pertama!

pasti kita sakit, apabila berjauhan denganNya.
Semoga kita di antara barisan yang terpilih, yang dekat denganNya! InsyaAllah :)
yuk! change yourself for better person.  mulakan dengan Niat Lillahi Taala. Allahuakhbar!

laluna : tak rugi tinggalkan duniawi untuk ukhrawi. but it's so nice if dapat balance kan dua dua sekali. InsyaAllah. :)

No comments:

ce tekan , ce tekan :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...